PzKpfw IV

'The Medium tank PzKpfw IV.
The Medium tank PzKpfw IV (the Panzerkampfwagen IV) was one of the basic vehicles German army. His main producer was the Plants of Krupp AG in Essen. Such a tank was the most popular inside German forces, The total number of all versions from A to J produced in the years 1937 - 1945 amounted to approx. 8.5 thousand pieces.
The following tank was dug up in Kluczewo area (West Pomeranian Voivodeship) in 2011. The vehicle belongs to the final version of long-serving Panzerkampfwagen IV and was known as the Ausführung "J". Such a type of Panzer IV was kept on the assembly lines between June 1944 and March 1945. A typical feature of the "J" was the simplicity of the construction. As a result, the space in the hull previously occupied by the auxiliary generator was used to house an additional fuel tank. The fuel tank capacity of 180 litres increased to 660 litres. As a result, the tank could travel 210 km in the area and 320 km on a road. Originally tank was equipped with so-called Schürzen, armoured skirts. Such a solution provided increased protection against anti-tank missiles. The chassis of the tank consists of the three rollers. Usually, Panzer IV was equipped with four rollers. The presence of three rollers allowed to estimate the time of the production after December 1944.' Museum of Polish Arms.
----------
'Czołg średni Pz Kpfw IV.
Czołg średni Pz Kpfw IV stanowił jeden z podstawowych pojazdów armii niemieckiej. Pojazd opracowano w 1935 r. w zakładach Kruppa AG w Essen. Liczba wszystkich wersji od A do J wyprodukowanych na przestrzeni lat 1937 - 1945 wyniosła ok. 8,5 tys. egzemplarzy.
Prezentowany egzemplarz został odkopany na terenie Kluczewa (woj. zachodniopomorskie) w 2011r. Pojazd należy do ostatniej z produkowanych wersji "J". Ten model Panzer IV wytwarzano między czerwcem 1944 r. a marcem 1945 r. Cechą typową dla "J" było uproszczenie konstrukcji. Zrezygnowano z dodatkowego silnika spalinowego oraz układu napędu elektrycznego, co spowodowało ręczny obrót wieży, tym samym zwiększono pojemnośc zbiornika paliwa z 180 litrów do 660 litrów. Zabieg umożliwiał pokonanie trasy do 210 km w terenie i do 320 km na drodze. Odnaleziony egzemplarz wyposażony był w tzw. Schürzen, czyli boczne osłony pancerza, zapewniające ochronę przed rusznicami przeciwpancernymi oraz pociskami kumulacyjnymi.
Szczególną cechą prezentowanego egzemplarza jest obecność trzech rolek podtrzymujących gąsienice. Zwykle Panzer IV wyposażano w cztery rolki. Obecność trzech pozwala ocenić czas produkcji pojazdu na po grudniu 1944 r., kiedy zastosowano tego typu rozwiązanie oszczędnościowe.' Muzeum Oręża Polskiego.
Linked to:

5 comments:

  1. ...I'm alway reminded of Isaiah 2:3–4, "And He shall judge among the nations, and shall rebuke many people: and they shall beat their swords into plowshares, and their spears into pruning hooks: nation shall not lift up sword against nation, neither shall they learn war any more" when I see tanks and war machines. Let's hope that we all can have a peaceful week. Thanks for sharing Klara.

    ReplyDelete
  2. Interesting post. There is an old WWI tank in a park near where I grew up. We used to climb on it. Happy Tuesday.

    ReplyDelete
  3. Still impressive and imposing. Our War Museum has some of the Panzers in its collection.

    ReplyDelete
  4. Very interesting photos and information.
    Kay
    An Unfittie's Guide to Adventurous Travel

    ReplyDelete