Language #1 - Read in EnglishLanguage #2 - Czytaj po polsku
'Historical background. The development of shipping and lack of proper navigation facilities between Kołobrzeg and Świnoujście directly influenced the decision to build a lighthouse near the village of Niechorze. The construction works initiated by the German Sea Ministry on 15 May 1863 were completed on 1 December 1866. During WWII the tower was seriously damaged while shelling and the whole structure was in danger as withdrawing Germans laid eight mines in order to blow it up. Fortunately, the mines were disarmed and by 18 December 1948, the damaged structure had been restored. Between 1999 and 2000 some major renovation was carried out. It included the tower and the adjacent buildings along with the walls.
Architecture. The 45-metre-high structure was erected on a high cliff. It is protected against sea waves by a concrete band which is 500 metres long. At the basis of the tower, there is a four-sided building along with some extensions. Over 35 metres above the ground tourists will find a viewing gallery, The structure is topped with a glass dome. Near the lighthouse, there are some dwelling-houses and utility buildings. Interesting is the number of steps leading to the top of the lighthouse. According to different sources, there are from 207 to 210 steps.
Technical specifications. The light of the lighthouse is seen from a distance of 20 nautical miles (37 km) thanks to a 1000-Watt-lightbulb amplified by a special prism system. The optical system consists of a changer with two bulbs, a rotating device and, so-called 'flasher' controlling the light. The height of the emitted light is 62,8 metres above sea level. Until WWII it was fueled by Colza oil (1500 kg per year).'
The Lighthouse in Niechorze is part of the Lighthouse Trail of the Polish Coast. Just like the lighthouse in Kołobrzeg and the lighthouse in Ustka.
'Rys historyczny. Rozwój usługi i brak nawigacji morskiej między Kołobrzegiem a Świnoujściem, przyczyniły się do podjęcia decyzji o budowie w pobliżu Niechorza latarni morskiej, Budowę ukończono 1 grudnia 1866 roku na mocy zarządzenie niemieckiego Ministerstwa Żeglugi z 15 maja 1863 roku. Podczas II wojny światowej pocisk artyleryjski znacznie uszkodził wieżę, a cełej budowli zagrażało 8 min założonych przez wycofujące się wojska niemieckie. Miny zostały rozbrojone i 18 grudnia 1948 roku zniszczona budowla została odbudowana. W latach 1999-2000 przeprowadzono generalny remont obejmujący wieżę i przylegające do niej budynki wraz z murami.
Architektura. 45-metrową budowlę z czerwonej cegły wzniesionej na wysokim klifie, przed morskimi falami ochrania opaska betonowa o długości 500 metrów. Podstawą wieży jest czworoboczny budynek wraz z przybudówkami. Na wysokości 35, 7 metra ulokowano taras widokowy dostępny dla turystów. Budowlę zwieńcza szklana laterna w kształcie kopuły. Obok latarni znajdują się budynki mieszkalne oraz pomieszczenia gospodarcze. Ciekawostką jest ilość schodów prowadzących na szczyt latarni. Różne źródła podają, iż należy pokonać od 207 do 210.
Rozwiązanie techniczne. Światło widoczne jest z odległości 20 mil morskich (37 km), dzięki żaróce o mocy 1000 W, 20-krotnie wzmacnianej przez system, pryzmatów. System optyczny złożony jest ze zmieniacza z dwoma żarówkami, urządzenia obrotowego oraz tzw. błyskacza sterującego światłem. Wysokośc emitowanego światła wynosi 62,8 m n.p.m. Do II wojny światowej służył za paliwo olej rzepakowy (rocznie 1500 kg).'
Latarnia w Niechorzu jest częścią Szlaku Latarni Morskich Polskiego Wybrzeża. Podobnie jak latarnia w Kołobrzegu i latarnia w Ustce.